Pátek 19. dubna 2024| Svátek má Rostislav| Zítra má svátek Marcela | Gratulace - poslat SMS zdarma

Chytré tramvaje Siemens šetří desítky procent energie

2.9.2016

Chytré tramvaje Siemens šetří desítky procent energie

Ačkoli se tramvaje jeví jako ekologické dopravní prostředky, není to tak úplně pravda. Pravděpodobně už se vám stalo, že jste se v zimě promrzlí uchýlili do hřejivého tepla tramvajové soupravy s vidinou příjemného zahřátí. Prvotní euforie však většinou nemá dlouhého trvání. Na první zastávce ještě všechno vypadá v pořádku. Na druhé už interiér může působit lehce přetopeně, ale pořád lepší než mrznout venku.

Na třetí už si odkládáte svršky a přemýšlíte, kde si budete sušit propocené oblečení. Není potom divu, že z celkové energetické spotřeby tramvaje může až 40 % připadnout na klimatizaci a vytápění.

Tramvaje totiž většinou postrádají software, který by automaticky reguloval vnitřní teplotu podle potřeby, a klimatizace či topení tak jedou spoustu času zbytečně. Právě snížení jejich spotřeby je jedním z cílů projektu Ecotram, který se snaží o co nejkomplexnější řešení energetické úspory tramvají.

Dosáhnout menších nákladů lze různě. Jednoduchým způsobem v létě je vypnout klimatizaci před tunelem a větrat tramvaj chladným vzduchem z venku. Energii ušetří i vypínání topení před zastávkami, stejně tak jako změna osvětlení. A ne jen použitím ekologických LED, ale i barvou – studené světlo totiž dokáže pocitově ubrat až dva stupně a odlehčit tak klimatizaci. Teplé světlo naopak zase zahřeje. Počet cestujících by pak měly sledovat detektory oxidu uhličitého a podle něj regulovat ventilaci.

Tramvaje jsou v laboratořích vystaveny těm nejextrémnějším podmínkám.Tramvaje jsou v laboratořích vystaveny těm nejextrémnějším podmínkám.

 

Většina testů nových systémů probíhá ve speciálních klimatických laboratořích. Tato zařízení jsou schopna pojmout celou tramvaj a disponují vybavením schopným nasimulovat prakticky jakékoliv počasí – obří větráky pro měření teplotních ztrát za vyšších rychlostí, halogenové lampy pro simulaci horkých letních dní, i regulátory vlhkosti umožňující vytvořit déšť či dokonce sníh. Data z laboratoře pak byla použita pro zkušební tramvaj jezdící několik měsíců po Vídni a sbírající 24 hodin denně data o počtu cestujících a stavu uvnitř soupravy.

 

 

Výsledkem projektu by měly být (kromě vyššího komfortu) zejména co největší energetické úspory. Pokud se k chytré klimatizaci přidají i další inteligentní systémy, jako zpětné využití brzdné energie či možnost vracet nadbytečnou energii zpět do sítě, měly by tramvaje, podle autorů, spotřebovat za dvacet let jen polovinu energie oproti dnešku.