Pátek 29. března 2024| Svátek má Taťána| Zítra má svátek Arnošt | Gratulace - poslat SMS zdarma

Nové mazací tramvaje v Praze

17.11.2016

Nové mazací tramvaje v Praze

Populární mazací tramvaj dostane několik desítek sourozenců. Lépe řečeno: dopravní podnik v Praze připravuje zabudování speciálního zařízení k ošetřování kolejnic do 25 moderních souprav 15T ForCity. Tři z nich na začátku příštího týdne vyjedou ve zkušebním provozu. Hlavním důvodem je boj se skřípotem a opotřebením kol tramvají.

Zkušební provoz začne podle informací serveru Lidovky.cz v pondělí. Na trasy vedoucí po metropoli vyjedou tři tramvaje 15T vybavené mazacím systémem.

Na rozdíl od oblíbené a momentálně opravované „mazačky“ – s níž si milovníci dopravy pořizovali například selfie snímky – ale tyto soupravy budou mazivo na hlavy kolejnic vstřikovat, jen když jim dá pokyn automatický systém takzvané Elektronické mapy trati (EMA).

Tekutinu vypustí trysky umístěné na podvozku například v obloucích, kde bývá opotřebení i skřípání výraznější. Vše je automatické, bez zásahu řidiče

„Ve zkušebním provozu, který potrvá do konce roku 2017, budou tři tramvaje. Pokud testování dopadne dobře, máme v úmyslu osadit dalších 22 tramvají 15T. To by měl být optimální počet,“ uvedl šéf tramvajové divize dopravního podniku Milan Slunečko.

Pokud se nový způsob mazání kolejnic osvědčí, výrazně vzroste počet vozů starajících se o kondici tramvají i uši cestujících a kolemjdoucích, kteří si na nepříjemný hluk způsobený třením kol a kolejnic často stěžují

„Když už tramvaj jezdí a vozí pasažéry, může současně automaticky vykonávat tuto funkci, aby dopravní podnik nemusel vynakládat další peníze navíc,“ vysvětlil motivaci pražského dopravce Slunečko.

Novou flotilu mazacích tramvají budou tvořit výhradně vozy 15T ze Škody Transportation – ve starším i novém provedení se žlutým čelem. Plzeňská firma na projektu s dopravním podnikem spolupracuje.

Původní mazací tramvaj s číselným označením 5572 a kabrio úpravou vyjela do provozu s funkcí mazání kolejnic na začátku roku 2015 a trochu překvapivě se stala velkým oblíbencem pražských „šotoušů“. Pořizovali si s ní fotografie, založili facebookový účet, složili jí hymnu a internetová televize Playtvák na její střechu dokonce umístila kameru, která nepřetržitě snímala její pouť městem.

V současné době ale populární „mazačka“ prochází rozsáhlou rekonstrukcí, zpátky v provozu by měla být do několika týdnů

AK TO FUNGUJE

  • Nastřikuje směs maziva se vzduchem na hlavy kolejnice a kol tramvaje.
  • Mazací agregát se nachází pod podlahou v kabině řidiče. Rozvod maziva s děličem směsi a tryskami jsou umístěny na podvozku.
  • Venkovní plnění maziva do nádrže zařízení je umístěno na čelní stěně vozidla. Mazivo se doplňuje pomocí rychlospojky, používá se ruční plnicí přístroj.
  • Mazací cyklus ovládají signály nadřazeného řízení vozidla pomocí Elektronické mapy trati (EMA), tudíž je mazání automatické bez zásahu řidiče.

 

Zdroj: Lidovky.cz